Actueel

In gesprek met Amarins Bronger, eigenaresse Grand Café Fire & Boutique Hotel Catshuis in Leeuwarden

In gesprek met Amarins Bronger, eigenaresse Grand Café Fire & Boutique Hotel Catshuis in Leeuwarden 

Amarins heeft een aantal jaar geleden Fire en het Cathuis van haar vader Jaap Bronger overgenomen (toen nog een discotheek Fire Palace). Een echt familiebedrijf want haar vader is nog op de achtergrond actief, haar man werkt in de keuken en haar zusje werkt mee in de bediening. Sindskort zijn ze partner van Gastvrij Fryslan en wij gingen op bezoek! 

Wat is je eerste indruk tot nu toe van Gastvrij Fryslan? 
Onze drijfveer is dat we altijd willen groeien. Nog beter worden in wat we al doen. We zijn er trots op dat we een erkend leerbedrijf zijn en dat we onze kennis kunnen overdragen en studenten kunnen opleiden. We hebben een stabiel team dus hebben hier ook tijd en aandacht voor. 

Je SBB papiertje halen is één ding en is voor altijd houdbaar. Maar wat vijftien jaar geleden werkte, werkt nu misschien niet meer. Door altijd in beweging te zijn maakt je ook een betere leermeester. Daarom gaan wij ook graag de samenwerking aan met Gastvrij Fryslân om onze kennis en begeleiding up to date te houden. Door de korte lijntjes heb je goed contact met elkaar en dat is ook ten goede van de student. Door de docentenstages is er ook meer contact tussen docent en leerbedrijf, leuk! 

Wat vind je van deze manier van ‘on the job ’opleiden? 
Je bent niet alleen met de school in gesprek maar juist ook met de student: waar heeft hij/zij behoefte aan? Deze driehoek gesprekken werken voor ons ook fijn, zij zijn tenslotte de doelgroep. 

Bijeenkomsten en kennissessies organiseren waar alles samenkomt, onderwijs-student-school. School staat ook open voor verbetering en tips en anders om.

Sluit het hospitality onderwijs nog goed aan op de praktijk? Wat is jullie ervaring hierin? 
Ik vind dat het onderwijs de laatste tijd al grote stappen heeft gemaakt. Bijeenkomsten en kennissessies organiseren waar alles samenkomt, onderwijs-student-school. School staat ook open voor verbetering en tips en anders om. Dit is ook wel eens anders geweest in het verleden. 

Denk je dat het onderwijs en het bedrijfsleven een positieve boost kan geven aan het imago van de horeca? 
De ondernemers spelen hier een belangrijke rol in. Wij vinden het normaal om dingen aan te bieden zoals kluisjes voor je spullen, normale pauze tijden en een maaltijd. De horeca heeft een slecht imago ook zelf gecreëerd. Voor ons als ondernemers de taak om goed werkgeverschap te bieden zodat we een boost kunnen geven aan ons imago. Interessante werkplekken creëren en overleggen met de studenten. Je hoeft niet altijd in het weekend te werken, maar doordeweeks kun je ook werken zodat je in het weekend een keer een dag vrij bent.


Als je werkt aan goed werkgeverschap volgt de rest vanzelf. 

Is het volgens jou noodzakelijk om aan het imago van de horeca te werken? En wat moet er dan anders? Hoe zie je de rol van Gastvrij Fryslân hierin? 
Als je werkt aan goed werkgeverschap volgt de rest vanzelf. Ik vind dat Gastvrij Fryslân hier ook al aan meewerkt. Aanwezig zijn en er is echt contact met de student en het bedrijf. De studenten zijn tenslotte het eindproduct. Zitten zij beter in hun vel, des te beter ze hun werk uitvoeren en dus minder uitstroom. 

Hoe zien jullie de toekomst van de horeca? 
Ik heb geen voorspellingen voor de toekomst. Je kan alleen inspelen op wat er plaatsvindt. De rest ligt toch buiten je macht. Dit is in elke branche het geval. 
Vroeger hadden wij ook niet gedacht dat we ooit zouden stoppen met de discotheek, maar toch gebeurde het. Je moet meebewegen met de tijd en goed luisteren naar de wensen van je gasten. Wij kunnen onze kansen spreiden. We hebben een hotel, zalen voor feesten en partijen, een terras én een restaurant. Kan het één niet, dan kan je misschien nog wat meer met het andere. 

Mensen blijven elkaar opzoeken en hebben behoefte aan het sociale aspect. Zolang je je sector zo gastvriendelijk mogelijk kunt houden komen mensen je opzoeken. 
Je ziet ook steeds meer veranderingen met de digitalisering, zoals bijvoorbeeld eten/drinken bestellen met de qr code. Dit kan heel handig zijn, maar de vriendelijkheid blijft toch het belangrijkste. Bij ons is dit gelukkig niet nodig. Dit is voor ons niet wat gastvrijheid is en het past ook niet bij doelgroep van ons bedrijf. 

Waar vroeger de brandweerkazerne gevestigd was, worden nu dranken en heerlijke gerechten gepresenteerd. Dagelijks genieten in het centrum van Leeuwarden. Op deze unieke locatie in een monumentaal pand kun je ontbijten, lunchen, dineren of gezellig borrelen. Ook op het terras aan de stadsgrachten is het heerlijk vertoeven. 

Je bent welkom bij Grand Café Fire in Leeuwarden! 

 

Ik wil me aanmelden als: